Hoe een purchase-to-payverbetering jouw winst kan doen stijgen!

Iedere onderneming met een winstoogmerk streeft naar het behalen van een zo hoog mogelijke winst. Het verhogen van de winst binnen een onderneming kan op diverse manieren. De meest voor de hand liggende manier om de winstmarge te doen stijgen is door de verkoopprijs te verhogen. Een deel van de klanten zal hierdoor echter afzien van aankoop.

De winstmarge zal dan stijgen maar de algehele winst niet. De beste manier om de winstmarge te doen stijgen is door interne verbeteringen door te voeren. Dit kun je doen door bijvoorbeeld middels inkoopdeals de inkoopprijs te laten dalen of door de processen binnen jouw bedrijf efficiënter in te richten. Er zijn tal van processen die je efficiënter kan inrichten, maar in deze blog focussen we ons op het purchase-to-pay proces!

Purchase-to-pay

Met het purchase-to-pay proces bedoelen we het gehele proces van aankoop(aanvraag) tot de betaling. Dit proces klinkt misschien als een kort proces, maar ligt geavanceerder dan je zult denken. Dit komt doordat bijna alle afdelingen binnen een onderneming betrokken zijn bij het proces. De verschillende afdelingen dienen met elkaar te communiceren en samen te werken om het proces te doorlopen.

Om dit proces zo efficiënt mogelijk in te richten, is het dan ook zaak om dit proces zoveel mogelijk te automatiseren! Je kunt de processen gemakkelijk automatiseren middels de purchase-to-pay software van bijvoorbeeld Basware!

Winst door purchase-to-pay verbeteren

Door het purchase-to-pay proces te verbeteren en dit proces te automatiseren kan de winstmarge in je onderneming enorm toenemen. Dit zal in eerste instantie niet het geval zijn, maar op de lange termijn zeker wel! Je moet het investeren in Kofax software dan ook zien als een langetermijn investering. Na enkele maanden weet je precies hoe de software werkt en zal je de software gemakkelijk in kunnen zetten om bedrijfsprocessen efficiënter te maken!

Het efficiënter maken van de bedrijfsprocessen geeft jouw onderneming tal van mogelijkheden. Door de lagere kosten in het productieproces kun je ervoor kiezen om de prijs gelijk te houden maar wel je winstmarge te verhogen. Je kunt er ook voor kiezen om door de lagere kosten de verkoopprijs te verlagen. Door hiervoor te kiezen kun je door een automatisering van het purchase-to-pay proces zelfs je marktaandeel vergroten!